Het belang van de ademhaling

Het belang van de ademhaling

De kunst is uiteraard om je ademhaling functioneel te gebruiken, zodat je er energie van krijgt in plaats van dat het je energie kost. Heel veel mensen denken dat ze een gezonde ademhaling hebben terwijl ze in feite veel energie verliezen gedurende een normale dag. Pas op het moment als je gaat werken aan je ademhaling kun je het verschil ervaren hoeveel meer energie je kunt creëren simpelweg door je ademhaling te verbeteren. Het mooie is dat iedereen hier aan kan werken mits je de openheid hebt om er mee aan de slag te gaan.

Meten is weten

Om erachter te komen hoe het met jouw ademhaling gesteld is, nodig ik je uit om de volgende oefening te doen om je ademfrequentie te meten. Ga even ontspannen op een stoel zitten met beide voeten naast elkaar op de grond en een actieve houden (rechte rug). Zet even de timer van je smartphone of stopwatch op 1 minuut aftellen, zodat je je kunt focussen op het tellen van je ademhaling gedurende 1 minuut. Zorg ervoor dat je op een ontspannen manier in- en uitademt zoals je dit gewend bent en tel gedurende deze minuut je in- en uitademingen. Hierbij telt 1 in- en uitademing voor 1 ademfrequentie. Doe deze ademfrequentie oefening op een ontspannen moment dus niet als je net een stukje gerend hebt of een flinke maaltijd hebt gegeten. Eten versnelt namelijk je ademhaling en het drinken van alcohol ook bijvoorbeeld. Noteer voor jezelf even je ademfrequentie en zet er de datum bij, zodat je over een tijdje kunt vergelijken hoe je ademhaling is veranderd. Het mooiste is om op 3 verschillende momenten je ademfrequentie te meten en daar het gemiddelde van te nemen, zodat je een eerlijk beeld krijgt.

Een gezonde ademfrequentie in rust ligt tussen de 4 tot 8 keer per minuut. Als je bijvoorbeeld op 15 zit, dan is het net alsof je 20 kilometer per uur aan het fietsen bent tegen de wind in. Als je de hele dag op deze manier ademhaalt en ook tijdens je slaap, dan kun je je voorstellen dat dit heel veel energie kost en voor je lichamelijke gezondheid een ware belasting is. Veel mensen met een burn-out hebben een ademfrequentie die boven de 20 keer per minuut ligt. Door alleen al aan de ademhaling te gaan werken is hier dus al veel winst te behalen.

Het bijzondere van ademhaling is dat je het kunt beïnvloeden. Een simpele oefening is de volgende:

  • probeer een “buikademhaling” te creëren door je handen op je buik te leggen en daar naar toe adem te halen. Je kan controleren of dit lukt, wanneer je buik uitzet bij het inademen.
  • adem vervolgens in 3 seconden in en laat in 4 seconden heel rustig jouw longen “leeg lopen”.
  • probeer dit langzaam uit te bouwen naar 4 seconden inademen en 8 tot 10 seconden uit te ademen.

Probeer de lucht uit je longen te laten lopen als uit een rietje en houdt het niet tegen..

Naast deze simpele oefening zijn er allerlei varianten waar je mee kunt gaan trainen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.